Trends 2021

Skrevet af Gitte Clausen Bruun, CEO

Årene 2020 og 2021 har på mange måder været anderledes og uforudsigelige, særligt på grund af covid-19 situationen, som hele verden har befundet sig i. Hvordan påvirkes handelsområdet af sådan en situation, og hvilke tendenser udspringer sig i forbruget og købsadfærden?

Det findes der næppe et endegyldigt svar på. På Jarnes har vi dog set en række tendenser i forespørgsler og bestillinger fra vores kunder. En række tendenser vi med retfærdighed kan konkludere, betegner trenden i emballage for 2021.

Bæredygtighed

Vi kommer ikke uden om, at bæredygtighedsbegrebet stadig spiller en essentiel rolle i vore kunders valg af emballage.

På Jarnes har vi altid lagt stor vægt på bæredygtighed og optimal udnyttelse af ressourcer. En tendens der i endnu højere grad er blevet forøget i takt med den stigende efterspørgsel.

I 2020 lancerede vi en ny serie af standardæsker med anvendelse af papir, som er lavet på affaldsproduktet af frugter og nødder. Efterspørgslen på disse æsker har været enorm- langt større end vi turde håbe. Det vidner om, at storytellingen om affald, der bliver til smukke papirer, har vundet stor indpas i markedet.

En anden side af bæredygtighed er ikke kun storytelling. Vi oplever i dag også en langt større efterspørgsel på produkter med et råt og naturligt look, som ser bæredygtige ud. Flere kunder vælger at overtrække deres æsker med en papir, der ligner rå pap. Andre kunder undlader helt at overtrække deres papæsker med papir, men får i stedet æsken produceret på en anden måde, så æsken stadig fremstår færdig, men meget rå af udseende. Det er derfor i dag ikke nok, at produktet inden i emballagen tager udgangspunkt i en række værdier. Udseendet og/eller historien bag emballagen er også med til at afspejle et valg af værdier, som er med til at danne grobund for det færdige produktet.

Vigtigheden af seriøse certificeringer

Vi ser en stigende tendens til, at certificeringer er blevet et vigtig element af emballagen. Certificeringen er også med til at understøtte et klart valg i værdisættet. Her er det dog vigtigt at skelne mellem de forskellige certificeringer, da vi oplever, at ikke alle symboler og mærkninger er lige veldokumenterede.

Vi opfordrer derfor vores kunder, der ønsker certificerede produkter, til at vælge en seriøs og velkendt certificering. Den merpris, der betales for certificerede produkter, er med til at sikre, at forbrugeren til en hver tid kan kontrollere og tjekke op på indholdet af certificeringen.

Simple løsninger er blevet luksus

Emballagen sælger produktet! Sådan har det været i flere år, hvor vi til tider har oplevet, at emballagen næsten ikke kunne indeholde nok glimmer og glamour for at være en eyecatcher på hylden. Emballagen skal stadig understøtte og give produktet et kvalitets- og værdiløft. Men i dag vægtes i endnu højere grad, at emballagen er simpel og danner rammen for produktet, men ikke tager opmærksomheden fra produktet. Det sætter også store krav til os som udviklere af produkterne. Derfor arbejder vi i høj grad med udviklingen af simple løsninger, hvad angår design, materialevalg mm.

Lokal handel

Vi arbejder i dag endnu mere lokalt end tidligere. Det vil sige, at vi køber vores råvarer i Europa og, om muligt, benytter os af underleverandører, der fysisk holder til i nærheden af Jarnes. Ligesom at vi i høj grad oplever, at vores kunder værdsætter os som en lokal leverandør, ønsker vi også nærhed til vores underleverandører for at effektuere arbejdsgangene og for altid at sikre en høj grad af fleksibilitet. På denne måde hjælper vi ligeledes vores kunder på bedst mulig måde, ved at sikre nærhed og de hurtigste leveringer.

Trends 2020

Fra 2020 og i årene fremover kan vi ikke undgå at berøre begrebet ”bæredygtighed” i udviklingen af nye produkter.

På Jarnes har vi i mange år tilstræbt at arbejde så bæredygtigt som overhovedet muligt. I produktionen anvender vi blandt andet genbrugskarton, -papir, -plast og limtyper, som er tilladt uden specielle udsugningsformer. Derudover har vi gennem mange år sorteret vores affald og overskydende materialer.


Bæredygtighedstanken er for os derfor langt fra fremmed, og vi er glade for, at der nu sættes så stort et fokus på emnet. Vores input omkring Trends for 2020 bærer derfor også stort præg af bæredygtighedstankegangen.

Bæredygtige emballager er ikke kedelige

 

Bæredygtige emballager behøver bestemt ikke at være kedelige og grå, men kan udmærket udstråle eksklusivitet. De historier, som ligger bag udviklingen af de bæredygtige råvarer til emballagen, er ofte meget interessante og vidner om en opmærksomhed rettet mod ressourcespild og forbrug, som vi alle bør være opmærksomme på.

 

Bæredygtighed er meget andet end genbrugspapir – fantasien og tankerne bag bæredygtighed bliver yderst interessante, når affald pludselig kan omdannes til materialer, vi kan bruge i vores produktion.

 

Fra affald til skønne papirer

Vi er lige nu i gang med et stort projekt, hvor affald fra frugter, blomster, nødder og diverse citrus-skaller omdannes til de skønneste papirer til beklædning af æsker. En fantastisk historie, der giver emballagen ekstra stor værdi, uden at æskerne nødvendigvis bliver dyrere i indkøb.

 

Hvorledes kan mine emballager udtrykke ”bæredygtighed”, således mine kunder sanser, at vi gør en forskel?

Du kan foretage flere aktive valg, således dine æsker fremstår mere bæredygtige og miljøvenlige. En stor trend inden for valg af papir er lige nu en ubestrøget papir. Det ubehandlede look fremtræder mere råt og naturligt. Papirfibrene fremtræder meget tydelige og giver papirets overflade struktur og liv. Du fortæller derved din omverden, at du er bevidst om bæredygtighed, samt at du tilsidesætter overdreven brug af kemikalier til overfladebehandlinger.

 

Kombinationen af det bæredygtige og eksklusive look

Du kan sagtens anvende det bæredygtige papir kombineret med de gamle og traditionsrige trykmetoder. Kontraster har altid været et stærkt udtryksmiddel.

 

Vi kan varmt anbefale et valg af bæredygtigt papir kombineret med diverse eksklusive prægetyk. Et prægetryk med guld, sølv eller kobber kan få selv det mest neutrale papir til at stråle.


Et ophøjet tryk (embosset tryk) er også et stærkt virkemiddel. Et ophøjet tryk er ofte et udtryk for diskret elegance.

Partielle lakeringer eller kacheringer er også fantastiske muligheder, som alle appellerer til vore sanser, men på hver deres måde.

 

Brug disse stærke virkemidler for at gøre dine æsker lækre og tiltrækkende – det koster nødvendigvis ikke mere, men stiller blot krav til fantasi og kreativitet.

 

Certificeringer

Seriøse certificeringer er lig med information og kontrol, hvilket koster penge. Men det giver dig også trykhed i forhold til dit valg af råvarer, og det sender samtidig et stærkt signal til slutkunden omkring dit værdisæt. Forbrugernes viden omkring de forskellige certificeringer udvikles hele tiden, og vi skønner derfor, at dette kun bliver et endnu vigtigere parameter i fremtiden.

 

Vi kan anbefale, at du tager et aktivt valg omkring, hvad der er vigtigt for dig og dit brand i valget af råvarer, og derefter vælger, hvilken certificering som passer bedst til dit produkts profil.

 

Husk, at du altid er velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak, således vi kan kreere en emballageløsning, der passer til netop dit produkt. Ligeledes står vi fuldt ud til rådighed for uddybende spørgsmål.

"Mulighederne for emballageløsninger er uendelige – kun fantasien sætter grænser."

Gitte Clausen Bruun
Indehaver & adm. direktør